دلائل ایمان فرعون

ساخت وبلاگ

دلائل ایمان فرعون


1)قول فرعون بر ایمان و تصدیق خدا
   آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُوا إِسْرائِيلَ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ‏ [يونس: 90]
خداوند ايمان آوردن فرعون را تصديق كرده است. زيرا در جواب‏ آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا الَّذِي ... فرمود: آلْآنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ‏. [يونس: 91)]
پس قول خداوند دلالت بر إخلاص فرعون در ايمانش دارد و اگر در ايمانش مخلص نمى‏بود، درباره او چنان مى‏ فرمود كه درباره اعراب فرمود:
قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمانُ فِي قُلُوبِكُمْ‏ [حجرات: 14]
و در باره شیطان فرمود: فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبى‌ وَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافِرِينَ‌[بقره/34]

او از کافران بود ولی در باره فرعون فرمود: از مفسدان بودی نه از کافران
پس خداوند به ايمان فرعون شهادت داد و آن را تأیید نمود.
2)خداوند به موسى و هارون فرمود: اذْهَبا إِلى‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى‏ فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشى‏ [طه: 44]

و لعل براى ترجى است، مانند عسى كه اين هر دو كلمه براى ترجى مى‏باشند و هر يك كلمه ترجى‏اند و ترجى الهى وقوع مى‏يابد بلكه واقع است و سرانجام فرعون به ايمان و خشيت همان طور كه خداوند اخبار به ترجى فرمود هلاك شد.
و اما آیه‏ فَلَمْ يَكُ يَنْفَعُهُمْ إِيمانُهُمْ لَمَّا رَأَوْا بَأْسَنا سُنَّتَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ فِي عِبادِهِ‏ إلّا قوم يونس [یونس/98]،
مفاد قول خداوند اين است كه عذاب دنيا از آنان به حكم سنت الهى در دنيا رفع نشد. اين دليل نيست كه ايمان ايشان در آخرت هم به حال آنان نافع نيست.
در باره فرعون هم چنین است یعنی توبه او در آن حال برای دفع عذاب دنیوی برای او نافع نبود و آن دلالت نمی کند که در آخرت هم بر حال او نافع نباشد.
3)ایمان فرعون هنگام رویت عذاب نبود بلکه هنگام رویت عنایت الهی بود بر قوم موسی فلذا امیدوار شد به رحمت الهی 
4)اگر ایمان هنگام رویت عذاب قبول نباشد پس چگونه ایمان بنی اسرائیل هنگام رویت عذاب(قرار گرفتن کوه بر روی سرشان) قبول شد.
 وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ وَاذْكُرُوا مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ[بقره/63]
و (ای بنی اسرائیل یاد آرید) وقتی که از شما پیمان گرفتیم و کوه طور را بالای سر شما برافراشتیم، (و دستور دادیم که) احکام تورات را با عقیده محکم پیروی کنید و پیوسته آن را در نظر گیرید، باشد که پرهیزگار شوید.
5)اهل عذاب بودن دلالت بر کفر نمی کند چون خیلی از مؤمنان به جهت اعمال خلاف و گناهانی که دارند در عذاب خواهند بود و تاوان اعمال خود را خواهند داد اما عاقبت کارشان رحمت و نعمت و جنت خواهد شد.
6)جهنمی بودن آل فرعون دلالت بر جهنمی بودن فرعون ندارد چون خیلی ها اطرافیانش به خاطر طغیان و افراط جهنمی می شوند در حالی آن شخص اهل رحمت می باشد.

روزه از دیدگاه عارف...
ما را در سایت روزه از دیدگاه عارف دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : niknamarabshahi بازدید : 32 تاريخ : جمعه 12 بهمن 1397 ساعت: 2:38